Jak (ne)napsat příspěvek k TT - vol.2

26. července 2011 v 11:36 | Cirrat |  Postřehy
Občas se při hodnocení vyskytnou reakce "Proč není článek XYZ mezi vybranými? Podle čeho tedy vybíráte? Co vás zaujme?" Tohle je otázka jak z Kufru nebo Chcete být milionářem?, protože každého hodnotícího (nebo Výběrčího, jak si z toho dělám psinu) zaujme něco trochu jiného, a protože jsme jenom lidi (nebo alespoň vzdáleně humanoidi), jsme subjektivní.

Ovšem i tak existuje pár relativně jednoduchých bodů, které vám mohou pomoci při sepsání článku na to které Téma Týdne (a možná i vašich článků obecně), a já se s vámi podělím o své zkušenosti, jak jsem je za více než deset let psaní na internetu nasbírala.


Krok OOO:

Přečtěte si rubriku Postřehy na tomto blogu. Jak vidíte, do téhle rubriky nejčastěji spadají články, kterými vás jako pisatele chceme my jako hodnotící někam nasměrovat. Pokud možno k lepší kvalitě. Je fakt, že zatím je to vyrovnané, co se rad a našeho stěžovacího vytí týče, ale ono vědět, co některé z nás umí vytočit doběla, se taky občas hodí...

Krok OO:

Věnujte zvláštní pozornost prvnímu dílu tohoto miniseriálu (o libovolném a zatím neznámém počtu dílů). To mluví samo za sebe, ne?

Krok O:

Ujasněte si sami pro sebe, proč vlastně chcete na zvolené Téma Týdne psát. Chcete zviditelnit svůj blog? Zvýšit návštěvnost? Dělají to všichni? Je to kchůl? - Nebo vás tohle téma zajímá a chcete k tomu něco říct?

Asi je jasné, který důvod považuju za jediný možný. Pro ty, kdo to potřebují zvýrazněné: Je to ten poslední. Pokud vás nějaké téma nezajímá a píšete z hecu nebo z musu, otrávíte akorát sami sebe i své čtenáře. Netřeba říkat, že otrávený čtenář se jinak než z hecu nebo z musu už na váš blog nevrátí, takže si vlastně podřezáváte větev sami pod sebou...

Krok 1: Rozmysli se, blogere, rozmysli, na svou pověst dobře pomysli!

Pan Sabina mi jistě parafrázi svého libreta posmrtně odpustí (kdo nepochopil, googluje).

Tohle je vlastně podstupeň Kroku O, protože se někdy stane, že vás nějaké téma osobně zasáhne a cloumají vámi emoce. Klasickým příkladem budiž výbuchy vášní proti a pro ohledně homosexuality, multikulturalismu a podobně. A co teprve týrání dětí nebo zvířat! Člověka to občas svádí sednout a začít psát načisto, ale v tuhle chvíli je lepší napsat zamýšlený článek do Wordu, uložit, jít se projít nebo si udělat čaj, vrátit se k tomu a přečíst si vlastní text ještě jednou.

Ostatně, tohle je výhodné, i když člověk nepíše ve víru vášní - kolikrát po sobě člověk najde zajímavé překlepy nebo nedokončené věty...

Vyhnete se tak osobním útokům, ať už na vás nebo z vaší strany, a pověsti zbrklého střelce popřípadě hysterické kravky.

Krok 2: Blogere, sílu použij. Ééé, tedy rozum. A co říci chceš, ujasni si nejdříve.

Mistr Yoda měl jasno, co chce, když už ne v gramatice.

Často narážím na články "já vlastně nevím, kam tímhle směřuju" popřípadě "co jsem tím vlastně chtěl/a říct?" Mno, pak se nedivte, že čtenář neví, co si o tom má myslet. Věnujte chvíli tomu, abyste přišli na to, proč vlastně ten článek píšete.

Chcete si postěžovat nad stavem věcí? Podělit se s čtenáři o nějakou vlastní (nebo cizí) příhodu? Chcete ukázat nějakou konkrétní výhodu nebo nevýhodu dané věci? Udělat si z něčeho srandu? Hodit na sklo vlastní myšlenky, abyste si v nich udělali jasno? Našli jste úhel pohledu na to které téma, který vám připadá zajímavý?

Tyhle věci vám poslouží jako svého druhu háček, kterým se v tématu zachytíte. Klidně si svůj vybraný bod napište na kousek papíru a hoďte pod monitor, a když se začnete ztrácet v lese svých nápadů a názorů, máte po ruce vodítko, které vás vrátí k tomu, co jste chtěli říct.

Tohle vůbec není potřeba komplikovat - pokud se potřebujete vynadávat na reklamy, je zbytečné si háček vůbec psát. Nadávat umíme sami od sebe. Pokud ale chcete zanadávat na to, že reklamy ničí životy, pak už by bylo dobré hodit si před sebe pár bodů proč si to myslíte a najít pár příkladů, které můžete použít. Stačí si hodit pod nos dvě-tři hesla a těch se držet.

Krok 3: Pravopis, interpunkce a větná stavba jsou součástí prezentace blogera.

To nám jako vadí hrubky a tak?

ANO!!!

Ve chvíli, kdy píšete článek, zvláště pak článek k TT, píšete pro veřejnost. Pokud máte v článku překlepy jako blázen, hrubky a nevíte o existenci klávesy Enter, ukazujete veřejnosti, že čtenářům nehodláte vycházet vstříc, nezáleží vám na jejich názoru a nezajímají vás. Proč by se tedy měli zajímat oni o vás?

Dyslektici, dysgrafici a dysortografici prominou, ale i oni mohou použít ve Wordu kontrolu pravopisu, a pak zkopírovat opravený text. A navíc mohou vlžit do záhlaví noticku, která na tento fakt upozorní. To samé platí pro autory, pro které čeština nebo slovenština není mateřksým jazykem a tápou...

Zase, klidně si článek napište ve Wordu nebo uložte do Rozepsaných, po chvíli se k němu vraťte a přečtěte si ho od začátku do konce ještě jednou. Pečlivě, slovo po slovu. Já občas po sobě nacházím nedopsané věty a překlepy jako blázen, tohle se nevyhne opravdu nikomu. Ale dá se tomu vyhnout právě kontrolou před zveřejněním...

Krok 3,5: Bloger se prezentuje i svým designem.

Na to, že já osobně nemám ráda růžovou barvu, je mi osobně jedno, jestli máte v záhlaví růžové kytičky, fialová koťátka nebo jedovatě zelené lebky. Tahle část designu je mi naprosto šumafuk.

Co mě na vašem designu zajímá, je čitelnost. Pokud máte světle a tmavě zeleně pruhované pozadí a na něm tyrkysový text, nebudu se s vaším článkem vůbec štvát a zavřu ho. Protože evidentně nestojíte o čtenáře, když je takovým způsobem zaháníte...

Krok 3,9: Námitka, vaše Ctihodnosti! Já jsem já, proč bych se měl/a přizpůsobovat čtenářům?

Zamítnuta.

Pokud nemáte blog zaheslovaný, schovaný a utajený (pak ale nechápu, proč se snažíte dostat do výběru na Téma Týdne), píšete pro veřejnost. Vy jako bloger předkládáte svým návštěvníkům nějaký text (foto, obrázek) ke shlédnutí a chcete po nich nejlépe nějaké reakce, potažmo pak popularitu.

Ve zkratce něco nabízíte (zamyšlení, pobavení...) a něco chcete na oplátku (komentář, zmínku známým "Ty jo, já jsem četl/a..."). Je to svým způsobem malý směnný obchod, kde jste na straně Prodávajícího a konkurence je veliká. Nemůžete předkládat šunt, ať už špatně čitelný kvůli designu nebo kvůli přemíře chyb, a čekat, že vám za to někdo "zaplatí" návštěvou nebo pochvalou.

Všimněte si, že tady nepíšu o stylu vyjadřování, názorech a podobně - to je čistě vaše věc a tohle po vás rozhodně nikdo měnit nechce. Jde jen a jen o ten krok směrem ke čtenáři, kterým mu zpříjemníte čtení vašich myšlenek a názorů.

Krok 4: Každý život je originál. Zahrnutím vašich vlastních zkušeností s tématem se váš článek stane o něco jedinečnějším.

To, co jste zažili vy, nezažil nikdo jiný.

Ano, spousta lidí chodilo a chodí do školy, ale jen vy chodíte do Květované školy, třída 9.C, sedíte ve třetí lavici u okna vpravo, máte třídní Janáčkovou Petru, vedle vás sedí ten kretén, kterého nesnášíte, a přes uličku vaše nejlepší kamarádka.

Ano, spousta lidí chodí do práce, ale jen vy chodíte pracovat do účetní kanceláře firmy Spojené nádoby s.r.o. ve třetím patře a sedíte u druhého stolu zprava tak blbě mezi oknem a dveřmi, že se průvany křižují právě na vašich zádech. Kromě toho, těžko budou ostatní účetní z vaší kanceláře holdovat vašemu koníčku - extrémnímu žehlení. Zvlášť, pokud jste padesátiletý chlap s lehkým pivním bříškem.

Vaše zážitky jsou neopakovatelné.

Můj manžel přinesl na základce domů poznámku "Pere o hodině spolužáka." Kamarádka pak "Běhá po stropě a odmítá se přiznat." Já na základce vtipné poznámky nenosila, zato mě kvůli špatným práškům na alergii z výběrové jazykovky málem poslali do zvláštní školy.

Když do článku na nějaké téma přimícháte vaše vlastní zkušenosti, nejen vyvařené a plané úvahy, o kterých si myslíte, že by tam měly být, protože to tam dává každý, ale vaše skutečné pocity a dojmy, hned bude působit plastičtěji a zajímavěji.

A to je v podstatě všechno: Ujasněte si, jestli vás to téma vůbec zajímá, jestli k němu máte co říct, co vlastně chcete říct, přidejte vlastní zkušenosti a pak si to po sobě pořádně přečtěte.

Všechno ostatní je jen otázka praxe.

Tak hodně štěstí!

PS: Je mi jasné, že autoři a autorky jednovětných článečků pravděpodobně nikdy nebudou svým rádobypokusům na Téma Týdne ochotni věnovat tolik úsilí a snahy, aby těchto pár kroků opravdu podnikli. Ale doufám, že tenhle článek pomůže těm, kteří chtějí své psaní zlepšit.

PPS:
 

4 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 uajiii uajiii | Web | 26. července 2011 v 12:07 | Reagovat

Cirrat, ty jsi blogová bohyně! Sláva tobě na výsostech. Počkej, třeba si tvé rady vezmou všichni k srdci a články TT reklamy budou jedny z nejlepších, co jsme kdy četli!
Jdu se zlepšovat.

2 KadetJaina KadetJaina | Web | 26. července 2011 v 12:36 | Reagovat

Hurá praxí ke zlepšení! Příští články budou ještě dokonalejší, perfektnější, inteligentnější a vůbec... Ale huš, ne, to ne, to bych nebyla já. Radši načechrám peří a vypleju zas nějakou hloupost :D.
Cirrat, skvěle napsáno a třeba si z toho ti, co prahnou po uznání, odnesou to co mají. Věřím tomu, že ano!
RůžoveQ se svět nezbaví, ale zbytek se bude zlepšovat. Třikrát sláva.

3 Dubious cat Dubious cat | Web | 26. července 2011 v 12:38 | Reagovat

ohhh Cirrat, to je manuál na  Pulitzera! .)

4 Cirrat Cirrat | Web | 26. července 2011 v 12:43 | Reagovat

[1]: Uajiii, kam by ses měnil? Mám tě ráda takového, jaký jsi...

[2]: Čechrej, čechrej :-) Tohle je hlavně pro ty, co neumí napsat článek s hlavou, když už ne s hlavou a patou... ;-)

[3]: Neblbajs...

5 Alexandra Gryffin- Fox Alexandra Gryffin- Fox | Web | 26. července 2011 v 13:12 | Reagovat

I přes bezvadné shrnutí si dovolím tvrdit, že tohle blogery nepřinutí vzdát se pětiminutové slávy na červeném koberci TT. Většina z nich si to nepřečte, ani kdyby jim někdo dal odkaz pod jejich výtvor (na vlastní nebezpečí nejspíš provedu). Zkoušeli jste si podobný manuál prosadit na Srdce blogu?

6 uajiii uajiii | Web | 26. července 2011 v 13:22 | Reagovat

[4]: Ty lichotnice! Ale musím se někdy odnaučit začínat článek větou "Právě piju kafe..." :)

7 hogreta hogreta | Web | 27. července 2011 v 12:13 | Reagovat

já si spíš myslím, že ti, kteří píšou články, které mají mizivou kvalitu, o tomhle blogu ani neví. To je to potom těžké:(. Ti, co tady chodí a píšou komentáře, mají většinou články kvalitní. Chtělo by to ÓÓÓBROVSKÝ odkaz na tento blog přímo ve správě blogu.

8 Endaria Endaria | Web | 27. července 2011 v 16:05 | Reagovat

Manuál dobrý. Doufám, že se nemine účinkem. Růžová individua to asi nezmění, ale někomu to třeba pomůže.

S radostí shledávám, že moje články už se po těch letech i dají číst. Tuhle jsem zabrousila do svého vlastního archivu a dlouho jsem se přemlouvala, abych nesmazala celý rok 2008:D

9 Mami Mami | Web | 27. července 2011 v 17:03 | Reagovat

Musím přiznat, že si občas zahřeším proti velkolepé myšlence "Téééma týdne" a prsknu tam i věci bez hlubšího obsahu, které však souvisejí s klíčovým slovem pro šmatáka vyhledávače. Mno, ale dnes jsem se snažila napsat cosi s posláním. A poslala čtenáře možná až moc do...

10 Danny Danny | 27. července 2011 v 18:46 | Reagovat

Já zas motám pátý přes devátý,takže každopádně díky za manuál,něco mi to snad dalo :D
Budu se snažit ;)

11 Tereza Matoušková Tereza Matoušková | E-mail | Web | 27. července 2011 v 21:11 | Reagovat

Tak nějak, proto taky otrocky nepíšu na každé téma. Pokud nejsem vegetariánka a všichni vegetariáni jsou mi ukradení, nechápu proč bych měla psát článek o vegetariánech, obzvlášť na blog zaměřený na fantasy a tvůrčí psaní. Občas mám pocit, že někteří vidí TT jako svou povinnost.
No a z některých článků typu "Homosexuálové, to jsou dva kluci, nebo dvě holky, co se mají rádi..." prostě brečím smíchy. Nechápu, že na to máte nervy.

12 Siwa Siwa | Web | 27. července 2011 v 21:33 | Reagovat

Děkuji za manuál, krok 2 je pro mě úplně jako stvořený. Dlouze okecávám všechno okolo, ale k danému problému se většinou ani nedostanu, protože ho dřív zapomenu, natož pak abych napsala nějakou pointu :D. Asi si to vážně začnu psát na papírky a lepit si to na monitor. :D

13 Dee  // Fucking Diary Dee // Fucking Diary | Web | 1. srpna 2011 v 12:42 | Reagovat

Kéž by byli všichni blegeři ochotní si tohle přečíst a řídit se tím.. Asi bychom se dočkaly smysluplných článků které mají více než jeden řádek =) Jak psaly nademnou nesnažím se obkecávat, snažím se psát k věci, ikdyž mi to občas ujede a odbočím.. ;) Téma si vybýrám podle toho jak mi sedne. Nepíšu úplně na každé téma ;) .. A co se týče toho , že by se nemělo hodnotit podle layoutu, s tím seouhlasím, neurazte se, ale ani vy nemáte špičkový layout.. =)

14 Dragell Dragell | Web | 1. srpna 2011 v 16:35 | Reagovat

Opět dobře sepsané. Blogeři by si měli uvědomit, že toto se nevztahuje pouze na články TT, ale mělo by to všeobecně platit pro všechny články.
Dobře, zrovan ta pravá to říká, ale ... raději nic :D

Jinak k tomu úvodnímu odstavci: Stejně pořád netuším, jak články vybíráte, protože se mi tam octnou vždy ty, u kterých to nečekám vůbec a naopak ty, které mám za favority, jen z povzdálí mávají :D

15 Amelie Amelie | Web | 10. září 2011 v 2:37 | Reagovat

Nádherně napsané...

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama